Wat gebeurt mij nou (6)

In de serie wat gebeurt mij nou schrijf ik over mijn burn-out en mijn weg naar het herstel. Wil je het vorige artikel lezen klik dan hier.

modedingenmijzelf

De vorige week schreef ik over de verschillende oefeningen die ik kreeg bij Ciran. Toen heb ik vooral geschreven over ademhalingsoefeningen, ik ging door de verschillende oefeningen, de dingen om mij heen weer meer waarderen en zien. Je moet weten dat als je in een burn-out zit je de dingen niet ziet zoals ze zijn, alleen heb je dat niet door. Je heb het gevoel dat de hele wereld tegen je is en dat niemand het goed met je voorheeft. En ook de mooie dingen van het leven zie je niet en waardeer je ook niet. Het liefst lag ik de hele dag met mijn hoofd onder de dekens en wilde ik met niks en niemand wat te maken hebben. Ik ging steeds meer in een issolement leven, zelfs mijn gezinsleden sloot ik buiten en ik negeerde hun zoveel ik kon of ik maakte ruzie met hun.

“Ik leerde veel, heel veel”

Maar toen ik in therapie bij Ciran was leerde ik veel, ik leerde heel veel. Zo leerde ik door de verschillende technieken en intensieve therapie weer genieten van de dingen om mij heen. De vorige week heb ik jullie verteld over de admenhalingsoefeningen om mijn ademhaling weer laag en rustig te krijgen. Vandaag wil ik jullie leren om te focussen om even los te laten, en aan de andere kant ook weer om niet los te laten maar dingen te laten gebeuren, gedachten te laten komen en gaan en daar niet te veel aandacht aan te geven in ieder geval je er niet tegen te verzetten.

img_12581519

Je kan overal focusoefeningen doen, maar het prettigste vind ik om het buiten te doen. lekker ergens op een bankje te gaan zitten en naar een punt te kijken en proberen te focussen, dan zal je merken dat er meteen heel veel gedachten komen, verzet je hier niet tegen maar focus er ook niet op. Laat de gedachten gewoon rustig voorbij gaan en blijf je focussen op het punt die jij in gedachten had. Doe dit eerst twee minuten en doe dit zeer regelmatig. Als je het vaker doet kan je het gaan uitbreiden naar vijf minuten enz. Geef niet op als het de eerste paar keer moeilijk is, weet dat het voor iedereen moeilijk is, maar door dit vaak te oefenen net als je ademhalingsoefeningen zal dit steeds beter gaan. Je kan ook lopend door een park focusoefeningen doen door elke keer weer een nieuw punt te kiezen waar je op gaat focussen. Misschien vind jij het juist prettig om de oefeningen thuis te doen gewoon lekker binnen bij de kachel, ook dan kan je een punt nemen om naar te kijken of iets in je dachten nemen en met je ogen dicht te gaan focussen. Laat de gedachten die je hierbij krijgt de revue passeren maar focus hier niet op, als het toch gebeurt geen probleem zodra je het in de gaten hebt dat je de gedachten te veel de aandacht geeft pak je het weer terug bij het punt waar je op focust en ga je gewoon weer verder.

Geniet van de focusoefeningen, ontspan, het kan je helpen om de gedachten die maar blijven komen even te parkeren, hierbij creëer je rust in je hoofd.

Liefs Jiska xxx

One Reply to “Wat gebeurt mij nou (6)”

  1. Pingback: Wat gebeurt mij nou! (7) - Wees lief voor jezelf - Modedingen